Ahad, 29 Jun 2008

Aspek keselamatan di Malaysia terjamin?

Aspek keselamatan di Malaysia terjamin?
oleh : Ustaz Zainuddin Hashim (27 Jun 2008)

Keselamatan, keamanan dan keharmonian hidup adalah menjadi idaman warga manusia di dunia tanpa mengira asal usul keturunan, derajat kedudukan, pangkat, umur, jantina, kerana ia adalah sesuatu yang dianugerahkan Allah kepada semua termasuk hamba-hambanya yang bukan Islam.

Sesungguhnya Allah tidak membiarkan manusia hidup dalam keadaan tertekan, dihimpit dengan pelbagai masalah, justeru Dia mengutus para Rasul ke dunia ini adalah untuk membawa manusia sejagat menikmati keselamatan dan keamanan dengan Islam, kerana Islam membawa maksud keselamatan.

Begitu juga ketegasan baginda Rasulullah s.a.w ketika mengutus para utusan ke beberapa buah negara pada awal siri dakwah Islam terhadap Raja Mesir, Kaisar, Raja Parsi dan lain-lain dengan kata-kata: Aslim taslam ? iaitu apabila kamu masuk Islam pasti selamat.

Sehubungan itu, Allah ada menegaskan menerusi ayat 96-99 surah al-?Araf yang bermaksud: "Dan (Tuhan berfirman lagi): sekiranya penduduk (sesebuah) negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (Rasul kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab siksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.(96)
"Patutkah penduduk negeri negeri itu (bersedap hati) serta merasa aman daripada kedatangan azab Kami kepada mereka pada malam hari, semasa mereka sedang tidur? (97)
"Atau patutkah penduduk negeri negeri itu (bersedap hati) serta merasa aman daripada kedatangan azab Kami kepada mereka pada siang hari, semasa mereka sedang leka bermain-main? (98)

"Patutkah mereka (bersukaria) sehingga mereka merasa aman akan rancangan buruk (balasan azab) yang diatur oleh Allah? Kerana sebenarnya tidak ada yang merasa aman dari rancangan buruk (balasan azab) yang diatur oleh Allah itu melainkan orang-orang yang rugi."(99)
Ayat di atas cukup jelas menunjukkan bahawa Allah boleh mendatangkan apa sahaja masalah kepada manusia hingga hilangnya rasa aman dalam diri, sama ada sedang tidur di waktu malam, atau sedang mengurus program hidup di waktu siang hari.

Namun bagi orang yang sentiasa berhubung dengan-Nya sepanjang masa dengan melakukan solat serta amal-amal solih, pasti mampu mengecapi keamanan dan keselamatan, tetapi sebaliknya apabila manusia meninggalkan suruhan-Nya, pasti akan menanggung akibat daripada keengganannya untuk berbuat demikian.

Fenomena jenayah kikis rasa selamat di kalangan rakyat

Sejak akhir-akhir ini, kecenderung sesetengah pihak untuk terlibat melakukan jenayah amat membimbangkan banyak pihak, kerana ia menyebabkan ketidaktenangan di kalangan manusia yang sentiasa mahukan hidup mereka dibayangi dengan keselamatan dan keamanan mutlak.
Isu penculikan di kalangan budak perempuan semakin menjadi-jadi, ia digemparkan dengan kehilangan adik Nurin Jazlin pada 2007 yang akhirnya disahkan mati, diikuti dengan kehilangan adik Syarlinie Mohd Nashar pada Januari 2008 yang masih menjadi tanda tanya banyak pihak yang masih belum dirungkai.

Kejadian kehilangan seumpama itu tidak terhenti setakat kehilangan kedua-dua adik berkenaan, akan muncul selepas ini beberapa kejadian lain yang kesemuanya memperlihatkan kegagalan pihak berkuasa untuk membendung jenayah yang menyebabkan orang ramai semakin gusar tidak keharuan.

Pemilik-pemilik restoran seperti dilaporkan akhbar arus perdana mati ditetak di hadapan premis sendiri, kejadian rogol di kalangan murid dan pelajar sekolah rendah dan menengah berlaku pada tahap yang amat membimbangkan golongan para ibu bapa, khususnya anak-anak perempuan mereka yang akan duduk dalam peperiksaan penting seperti UPSR, PMR, SPM, STPM, STAM dan lain-lain, juga di peringkat institut pengajian tinggi.
Semua kejadian di atas menyaksikan betapa rapuhnya keselamatan dalam negara ini, ia merupakan satu nikmat yang seakan mula ditarik dari diri manusia, apabila keselamatan tidak lagi terjamin, berbagai-bagai kemungkinan akan berlaku di kalangan manusia hingga terdapat anak gadis lari daripada rumah meninggalkan kedua-dua ibu dan bapa akibat ditipu tunang yang enggan meneruskan hasrat untuk berumahtangga.

Jika tahap keselamatan tidak lagi menjadi agenda penting dalam kehidupan bermasyarakat, apakah kedudukan golongan wanita dalam negara ini akan selamat jika mereka pulang bekerja di waktu malam dengan menaiki kenderaan keseorangan, mungkin juga ketika menaiki lif terdedah kepada bahaya menjadi mangsa rogol, ragut dan sebagainya?.
Apabila keselamatan hilang daripada realiti kehidupan manusia, ia menandakan bahawa Allah s.w.t mula menampakkan kemarahan-Nya dan sedikit demi sedikit menghukum manusia atas perbuatan dan tindakan mereka yang menyalahi ketentuan-Nya.
Firman Allah dalam ayat 41 surah ar-Rum yang bermaksud: "Telah timbul berbagai-bagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan-tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan kepada mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)."

Walau bagaimanapun jika manusia akur terhadap kesalahan yang pernah mereka lakukan di dunia ini, maka Allah s.w.t akan menukarkan rasa takut, rasa tidak selamat dan aman yang menjadi trauma kepada satu suasana yang menceria dan membahagiakan mereka, dengan syarat manusia mesti beriman, bertakwa dan beramal solih kepada-Nya.
Firman Allah menerusi ayat 55 surah an-Nur maksudnya: "Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan beramal solih dari kalangan kamu (Wahai umat Muhammad), bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka khalifah-khalifah yang berkuasa; dan Dia akan menguat dan mengembangkan agama mereka (Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan/keselamatan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain dengan-Ku. Dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka."

Kenaikan harga minyak dan barangan juga dikenal pasti melonjakkan lagi rasa tidak tenang dan selamat di kalangan rakyat yang sering dihimpit dan menanggung beban kedangkalan pihak berkuasa yang tidak mengurus tadbir negara berasaskan elemen al-Quran dan sunnah baginda Rasulullah s.a.w yang akhirnya menjadi golongan merempat di negara sendiri.

(sumber : harakahdaily.net)

Sabtu, 14 Jun 2008

SHO Terima Anugerah Di Konvokesyen UM

Hari ini 14 Jun 2008 seramai 39 orang telah dianugerah Diploma Profesional Pengurusan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan dalam Majlis Konvokesyen Universiti Malaya (UM) bertempat di Dewan Tuanku Canselor.

Sekalung tahniah kepada Lef. Kol. Dr. Redzuan, Puan Aishah, Saudara Khairi (Penghulu), Khairi Yamaha, Khairi Temerloh, Puan Suhana, Saudara Deva Dass dan Saudara Wan Mohd Saufi kerana telah lulus cemerlang.

Penulis termasuk termasuk salah seorang dari mereka yang cemerlang itu !
Pass With Distinction.

Jumaat, 13 Jun 2008

SYURGA TEMPAT YANG SELAMAT

JALAN KE SYURGA

"Barangsiapa berupaya mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke surga". [H.R. Muslim]

Demikian pula, Allah subhanahu wa ta'ala berjanji:

"Allah menganugerahkan Al-Hikmah (pemahaman yang mendalam tentang Al-Qur'an dan As-Sunnah) kepada siapa saja yang Dia kehendaki. Dan barangsiapa yang dianugerahi Al Hikmah itu, ia benar-benar telah dianugerahi kurnia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah)." [Al-Baqarah:269]

"...... Allah menghendaki kemudahan bagimu dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.......... ." [Al Baqarah:185]

"Katakanlah: "Hai kaumku, berbuatlah sepenuh kemampuanmu, sesungguhnya aku pun berbuat (pula). Kelak kamu akan mengetahui, siapakah (di antara kita) yang akan memperoleh hasil yang baik dari dunia ini....'." [Al An'aam:135]

"... Allah tidak memikulkan beban kepada seseorang, melainkan (sekadar) apa yang Allah berikan kepadanya. Allah kelak akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan." [Ath Thalaaq:7]

Semoga Allah subhanahu wa ta'ala mencatat niat dan ikhtiar kita semua dalam menuntut ilmu sebagai amal soleh.

Wassalamu'alaikum warahmatullah wabarakatuh,

Khamis, 12 Jun 2008

Majlis Pelancaran Buku Panduan Keselamatan Kesihatan Pekerjaan Di Sekolah


Pelancaran Buku Panduan Keselamatan Kesihatan Pekerjaan Di Sekolah
Artikel saya bertajuk "Sekolah Yang Selamat" dalam blog ini adalah petikan daripada Kertas Kajian saya bertajuk "Merekabentuk Bangunan Sekolah Yang Selamat Bagi Murid-Murid Sekolah Rendah". Kajian tersebut adalah kerana menyedari bahawa Program Sekolah Selamat yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) tidak mencapai matlamat sebenar serta tidak mematuhi peruntukan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 (AKKP 1994).
Walaupun kajian saya mengenai keselamatan di sekolah rendah tetapi saya itu telah merumuskan bahawa sudah tiba masanya AKKP 1994 dilaksanakan di kesemua sekolah di Malaysia termasuk sekolah menengah. Kajian saya telah siap sepenuhnya pada 20 Mei 2008.
Semalam, 11 Jun 2008 bertempat di Sekolah Kebangsaan Seri Gombak 2, Kerajaan telah melancarkan Buku Panduan Keselamatan Kesihatan Pekerjaan Di Sekolah . Lihat petikan Berita Harian hari ini di bawah.

Seminar, kursus tidak lagi di hotel

KUALA LUMPUR: Kementerian Sumber Manusia mengambil inisiatif mengurangkan kos operasi dengan mengehadkan penganjuran seminar dan kursus kepada kakitangan di hotel, sebaliknya mengadakannya di jabatan masing-masing. Timbalannya, Datuk Noraini Ahmad, berkata langkah proaktif itu bagi memastikan wang yang diperuntukkan untuk bayaran hotel boleh diagihkan untuk kebajikan kakitangan atau perbelanjaan lain. “Hanya tempat yang berubah, modul pembelajaran masih sama. Langkah ini perlu untuk memberi ruang kepada kementerian memperuntukkan wang kepada perkara yang mendatangkan kebaikan kepada pekerja,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Majlis Pelancaran Buku Panduan Keselamatan Kesihatan Pekerjaan Di Sekolah, di Sekolah Kebangsaan Taman Seri Gombak 2, di sini, semalam.

Hadir sama, Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH), Tan Sri Datuk Lee Lam Thye; Pengarah Bahagian Sekolah, Kementerian Pelajaran, Zulkifly Mohd Wazir dan Pengurus Bahagian Perubatan dan Kesihatan Pekerjaan Exxonmobil Exploration (Exxonmobil), Dr Abu Hasan Samad. Pada majlis itu, Exxonmobil turut menyampaikan cek berjumlah RM29,000 kepada tujuh sekolah yang ditajanya sebagai peruntukan untuk cetakan buku panduan dan papan tanda keselamatan bagi keperluan pelajar sekolah terbabit. Ketika ditanya sama ada tindakan mengurangkan penganjuran seminar akan menjejaskan pendapatan kepada pihak perhotelan, Noraini tidak bersetuju kerana hotel berkait rapat dengan bidang pelancongan.

“Saya percaya pihak pengurusan hotel akan mencari alternatif untuk meningkatkan pendapatan mereka,” katanya.

Sementara itu, Noraini berkata, sebanyak 1,500 buku panduan yang dilancarkan itu akan diedarkan kepada pelajar sekolah di tujuh sekolah tajaan Exxonmobil bagi memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan mereka yang bekerja di sekolah termasuk guru, kakitangan sekolah dan pekerja kantin.Katanya, tahap kesedaran keselamatan dan kesihatan di sekolah meningkat setiap tahun dan projek yang sudah diadakan sejak 2002 itu diharap dapat mengurangkan kadar kemalangan dengan sasaran sifar kemalangan.

(sumber : Berita Harian 12 Jun 2008)

Rabu, 11 Jun 2008

MISKIN PUNCA RENTUNG

Miskin punca rentung -- Tidak mampu bayar bil elektrik sebabkan 5 beranak maut
Oleh SUNARTI KIBAT

KLUANG 9 Ogos – Pasangan suami isteri yang terkorban bersama tiga anak mereka dalam satu tragedi kebakaran di Kampung Tengah di sini awal pagi ini merupakan ayah dan ibu yang hidup dalam kesempitan kerana sebahagian besar pendapatan mereka digunakan untuk menyara keluarga dan membiayai pendidikan anak-anak.
Si suami, Kasmuri Jasman, 44, ialah seorang pekerja sebuah kilang mozek di sini dengan gaji yang sederhana.
Isterinya, Sufiah Abdul Karim, 41, pula seorang suri rumah tangga.
Bergaji hanya RM1,800 sebulan, Kasmuri menyara anak-anaknya seramai tujuh orang dengan tiga daripadanya sedang menuntut di institusi pengajian tinggi.
Mereka sekeluarga tinggal di rumah sewa dua bilik dengan kadar sewa RM200 sebulan.
Pemilik rumah yang disewanya, Jaliah Osman, 60-an, berkata, Sufiah pernah mengadu keluarganya kesempitan wang.
Lima hari lalu bekalan elektrik ke rumah itu dipotong kerana Kasmuri tidak dapat menjelaskan tunggakan bil sebanyak RM800.
“Kasmuri menggunakan sebahagian besar daripada wang yang dimiliki untuk membiayai tiga anaknya yang sedang menuntut di pusat pengajian tinggi,” kata Jaliah.

Jiran-jirannya percaya kebakaran pada pukul 3.30 pagi di rumah Kasmuri dan Sufiah di Lorong Osman Mohamad Salleh, Kampung Tengah di sini berpunca daripada api lilin.
Sejak lima hari lalu keluarga itu menggunakan api lilin untuk menerangi rumah.
Dalam kebakaran itu, Kasmuri, Sufiah serta dua anak lelaki mereka, Hishammuddin, 13 dan Izwanuddin, 9, dijumpai rentung bersama anak perempuan, Nurul Macella, 8.
Seorang lagi anak perempuan mangsa, Norfarhana Kasmuri, 15, terselamat kerana sempat melarikan diri melalui pintu depan dan kemudian menjerit meminta tolong.
Semasa kejadian, tiga daripada tujuh anak Kasmuri tidak berada di rumah kerana menuntut di tiga institusi pengajian tinggi tempatan iaitu anak sulungnya, Faezah, 20, di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang; Salahuddin, 19, pelajar jurusan kejuruteraan elektrik di Universiti Tun Hussein Malaysia (UTHM), Batu Pahat dan Juliana, 18, pelajar kolej matrikulasi di Pulau Pinang.
Menurut Jaliah, keluarga itu yang menyewa di situ sejak 12 tahun lalu memang rapat dengannya dan dianggap saudara sendiri.
Hamzah Md. Said, 52, dan isterinya Jim Alias, 55, yang berjiran dengan Kasmuri memberitahu, keluarga lelaki itu menggunakan lilin sejak lima hari lalu selepas bekalan elektrik di rumah tersebut dipotong.
‘‘Yang saya tahu mereka memang menggunakan api lilin sebab bekalan elektrik dipotong. Kenapa dipotong tidak pula saya tahu,” katanya dalam nada sebak ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah Kluang di sini.
Hamzah merupakan jiran rapat kepada Kasmuri dan keluarganya yang terkorban dalam kebakaran rumah batu separuh papan itu.
Mayat Kasmuri ditemui dalam sebuah bilik air manakala Hishammuddin dijumpai di bilik lain yang terletak bersebelahan.
Mayat Sufiah pula ditemui bersama-sama dua lagi anaknya, Izwanuddin dan Nurul Macella, di pintu bahagian belakang rumah sewa tersebut. Turut musnah dalam kebakaran itu ialah sebuah kereta Wira Aeroback milik mangsa yang diletakkan di lorong sebelah kiri rumah tersebut.
Kebakaran itu disedari oleh Hamzah dan isterinya apabila mereka terdengar jeritan minta tolong daripada anak mangsa yang terselamat.
Sewaktu kejadian, Hamzah, isteri dan cucunya tidur di ruang tamu yang terletak di bahagian hadapan rumahnya yang berkembar dengan rumah Kasmuri yang terbakar.
Pegawai Operasi Bomba Kluang, Zahari Hassan memberitahu, bomba menerima panggilan kecemasan pada pukul 3.57 pagi dan tiba di tempat kejadian 48 minit kemudian.
Sementara itu, isteri Hamzah, Jim menyifatkan dia dan suaminya bagaikan diberi nyawa baru kerana terselamat dalam kejadian tersebut gara-gara mereka memilih untuk tidur di ruang tamu dan tidak di dalam bilik seperti kebiasaan.
Jim berkata, seandainya mereka tidur di bilik tidur tersebut dia dan suaminya mungkin turut terkorban bersama-sama keluarga Kasmuri dan Sufiah.
___________________________________
© UTUSAN MELAYU (M) BHD., 46M, Jalan Lima Off Jalan Chan Sow Lin, 55200 Kuala Lumpur.E-mail: online@utusan.com.my



4 beradik tidak mahu berpisah
Oleh: SUNARTI KIBAT

KLUANG 10 Ogos – Empat beradik yatim piatu yang hilang lima ahli keluarga termasuk ibu dan ayah dalam tragedi kebakaran rumah di Kampung Tengah di sini semalam bertekad tidak mahu dipisahkan.
Faezah Noor, anak sulung pasangan Allahyarham Kasmuri Jasman, 44, dan Sufiah Abdul Karim, 41, memberitahu, buat sementara waktu mereka akan tinggal bersama datuk sebelah ibunya, Abdul Karim Tahir, 78, di Kampung Belahan Tampok, Rengit dekat sini.
Bagaimanapun, menurut Faezah, adik perempuannya, Norfarhana, 15, yang terselamat dalam kebakaran yang mengorbankan bapa, ibu, dua adik lelaki dan seorang adik perempuannya perlu membuat pilihan sama ada mahu terus tinggal bersama datuknya.
Katanya, beliau ingin melihat dahulu perkembangan Norfarhana yang masih dalam keadaan trauma serta kini tidak mahu makan dan bercakap.
‘‘Adik saya ini (Norfarhana) yang bersekolah di Kluang dan akan mengambil peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) memberitahu, kalau boleh dia mahu tinggal berdekatan dengan saya.
“Ada kemungkinan kami akan memilih tinggal dengan mak cik kami di Putrajaya,” kata Faezah yang sedang menuntut di Universiti Putra Malaysia (UPM) Serdang, Selangor.
Selain Faezah, dua lagi adiknya juga sedang menuntut di pusat pengajian tinggi tempatan iaitu Salahuddin, pelajar kejuruteraan elektrik di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) di Parit Raja dekat sini dan Juliana, 18, pelajar sebuah kolej matrikulasi di Pulau Pinang.
Keempat-empat adik-beradik itu yang berada di rumah datuk mereka di Rengit hari ini tidak putus-putus menerima kehadiran tetamu yang bersimpati dengan nasib mereka.
Dalam kebakaran yang berlaku pada pukul 3.30 pagi semalam, lima anggota keluarga mereka terkorban. Kebakaran itu dipercayai berpunca daripada api lilin.
Jiran-jiran keluarga itu mendakwa ibu mereka, Sufiah pernah mengadu keluarganya kesempitan kerana wang banyak dibelanjakan untuk membiayai pendidikan anak-anaknya.
Lima hari lalu bekalan elektrik ke rumah itu dipotong kerana suaminya, Kasmuri, tidak dapat menjelaskan tunggakan bil sebanyak RM800.
Sejak itu mereka sekeluarga menggunakan lilin dan api lilin itu dikatakan menjadi punca kebakaran tersebut.
Sementara itu, datuk anak-anak yatim itu, Abdul Karim, yang mempunyai lebih 50 orang cucu menyatakan kesanggupan untuk membela dan menyayangi cucu-cucunya walaupun dirinya sudah tua.
Beliau berkata, selama ini pun beliau amat mengambil berat kebajikan cucu-cucunya itu.
‘‘Saya juga tidak kisah jika mereka memilih untuk tinggal dengan anak perempuan saya di Putrajaya,” katanya.
Abdul Karim kelihatan tenang dengan kehilangan anak perempuannya, Sufiah, suaminya, Kasmuri, dan tiga cucunya dalam kebakaran itu. Beliau menganggap kejadian itu adalah ketentuan Allah dan ada hikmah di sebaliknya.
Terdahulu, Ahli Dewan Undangan Negeri Rengit, Ayub Jamil memberitahu Utusan Malaysia, Norfarhana, iaitu satu-satunya mangsa yang terselamat dalam kebakaran itu, bersama tiga lagi jiran yang duduk bersebelahan rumahnya akan dijadikan anak angkat kawasan dewan undangan negeri tersebut.
Beliau berkata, Norfarhana yang menunjukkan kecemerlangan dalam akademik juga akan dibantu dari segi persekolahannya.
‘‘Saya akan berbincang dengan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga dan Pembangunan Masyarakat negeri, Dr. Robiah Kosai mengenai bentuk bantuan yang sesuai diberikan kepada mereka,” katanya.
Sementara itu, Pembantu Hal Ehwal Islam, Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ), Ferhan Mohd. Sungip ketika menyampaikan bantuan kecemasan wang tunai RM1,000 dan bahan-bahan makanan kepada mangsa terbabit memberitahu, Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) akan mengadakan mesyuarat pada Isnin ini bagi membincangkan bentuk bantuan yang wajar diberikan kepada mereka.

© UTUSAN MELAYU (M) BHD., 46M, Jalan Lima Off Jalan Chan Sow Lin, 55200 Kuala Lumpur.E-mail: online@utusan.com.my

Petikan OSHA 1994


PETIKAN AKTA KESELAMATAN & KESIHATAN PEKERJAAN

Seksyen 4 - Objektif

• Melindungi keselamatan, kesihatan & kebajikan pekerja di tempat kerja
• Melindungi orang lain yang berada di tempat kerja
• Menggalakkan suasana kerja yang selamat dan sihat yang bersesuaiandengan psikologi dan fisiologi manusia
• Menjadikan keselamatan dan kesihatan sebagai satu budaya kerja yang praktis dan standard yang boleh digunapakai di dalam sistem pengurusan dan operasi sesuatu organisasi.

Seksyen 15(2) - Tanggungjawab Majikan

• Mengadakan dan menyenggara setakat yang praktik tempat kerja dan sistem kerja yang selamat
• Menyediakan kaedah atau cara yang boleh menjamin keselamatan dan kesihatan semasa pengendalian, penggunaan, simpanan dan pengangkutan bahan
• Memberi maklumat, arahan, latihan dan penyeliaan
• Mengada dan menyenggara laluan masuk dan keluar dari tempat kerja adalah selamat
• Mengada persekitaran kerja yang selamat dengan menyediakan kemudahan bagi kebajikan pekerjanya

Seksyen 24(1) - Tanggungjawab Pekerja

• Mengambil perhatian bagi mengelakkan sebarang bencana yang mungkin boleh berlaku ke atas dirinya atau orang lain akibat kerjanya
• Bekerjasama dengan majikan dalam sebarang perkara keselamatan, kesihatan dan kebajikan
• Mengguna dan memakai alat perlindung keselamatan diri
• Mematuhi apa-apa arahan atau peraturan yang berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan

Seksyen 30 - Penubuhan Jawatankuasa Keselamatan & Kesihatan (JKK)

• Majikan mesti menubuhkan JKK apabila terdapat pekerja 40 orang atau lebih atau jika diarahkan berbuat demikian oleh Ketua Pengarah JKKP
• Komposisi JKK merujuk kepada Peraturan Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan 1996
• Majikan mesti bekerjasama dengan JKK bagi memastikan tempat kerja adalah selamat dan sihat
• Kegagalan mematuhi seksyen ini boleh dikenakan denda tidak lebih RM 5,000 atau penjara enam (6) bulan atau keduaduanya sekali.

Sekolah Yang Selamat (Bhg. 5)


CADANGAN DAN KESIMPULAN

CADANGAN

Berdasarkan dapatan kajian, analisis dan perbincangan yang telah diutarakan dalam kajian ini, berikut dikemukakan beberapa cadangan penambahbaikan bagi amalan keselamatan agar lebih mesra dan selamat kepada murid-murid sekolah rendah.

5.1.1 Tangga Sekolah

Ukuran dalam binaan tangga adalah sangat penting. Peraturan mengenai tangga telah termaktub di dalam Undang-Undang Kecil Bangunan Seragam 1984 (UBBL). Peraturan yang ada mensyarat ukuran ketinggian maksima anak tangga ialah 177 mm manakala kelebaran minima anak tangga ialah 255 mm.

Ukuran ketinggian 177 mm yang seperti dalam UBBL adalah ukuran ketinggian maksima. Tiada had bagi ukuran minima. Tetapi kebanyakan tangga sekolah-sekolah di seluruh negara telah dibina menggunakan ukuran 150 mm tinggi dan 255 mm lebar. Ukuran tinggi anak tangga yang dibina itu sebenarnya ukuran yang sepadan dengan orang dewasa. Bagi anak-anak kecil di sekolah rendah apatah yang baru memasuki darjah satu dan terpaksa membawa beg sekolah yang berat sudah tentu saiz yang sedia ada itu tidak bersesuaian.

Kajian dan pemerhatian yang dibuat selama berkhidmat sebagai arkitek ukuran anak tangga yang sesuai bagi sekolah rendah ialah 100 mm tinggi dan 300 mm lebar seperti Gambar 21 di bawah.

Selain anak tangga, pembinaan susur tangan (handrail) besi pada tangga bertujuan untuk berpegang, tetapi dalam masa yang sama ianya tidak selamat kepada kanak-kanak kecil kerana mereka akan mudah tergelicir apabila terjatuh. Susur tangan seperti ini banyak terdapat di sekolah-sekolah yang dibina secara kontrak reka dan bina (design and build).

Bangunan sekolah-sekolah dahulu susur tangan dibina menggunakan batu-batu kerana kosnya yang murah (lihat Gambar 23). Sebenarnya pembinaan tembok batu-bata sebagai susur tangan adalah lebih selamat kepada murid-murid berbanding susur tangan jenis besi seperti di atas.

Boleh dikatakan kesemua tangga di sekolah hari, binaan susur tangan hanya dibina di satu sisi tangga sahaja. Adalah dicadangkan supaya susur tangan di sekolah rendah dibina pada kedua-dua sisi tangga. Murid-murid amat gemar berlari dan berkejar-kejaran termasuklah semasa menaiki atau menuruni tangga. Dengan adanya susurtangan di kedua-dua sisi tangga, ia akan membantu murid-murid berpegang dan daripada mengelak kejadian yang tidak diingini.

5.1.2 Tandas

Pembinaan tandas murid juga perlu diberi perhatian. Permukaan lantai tandas didapati kerap menyebabkan murid-murid terjatuh. Selain permukaan lantai yang licin, murid-murid mudah tersepak drop pada bahagian pintu tandas.

Adalah dicadangkan supaya lantai drop tandas murid di sekolah rendah digantikan dengan lantai slope sebagaimana kini terdapat pada tandas-tandas orang kurang upaya (OKU).

Jubin lantai tandas juga hendaklah ditukar kepada jubin jenis unglazed kerana ianya lebih selamat apabila berkeadaan basah. Aksesori tandas juga hendaklah diganti kepada model yang lebih ergonomik dan sesuai bagi murid-murid sekolah rendah. Banyak kes berlaku dimana murid tergelincir kaki di dalam mangkuk tandas (w.c.). Ini adalah kerana saiz mangkuk tandas itu tidak bersesuaian dengan mereka. Di pasaran sudah banyak mangkuk tandas (w.c.) dan basin berukuran kecil khusus untuk kanak-kanak kecil, tetapi kenapa masih menggunakan aksesori bersaiz besar.

5.1.3 Koridor dan Laluan

Koridor, kakilima dan laluan pejalan kaki juga perlu kepada penambahbaikan untuk keselamatan murid-murid. Sepertimana tangga, binaan susurtangan pada koridor juga wajar dibina dengan tembok batu-batu.

Koridor, kaki lima dan kesemua laluan pejalan kaki adalah laluan keselamatan bila berlaku kebakaran. Kesemua koridor dan laluan itu hendaklah bebas daripada objek yang boleh menghalang orang berjalan.

Kelebaran koridor iaitu 120 cm mencukupi sebagai laluan selamat apabila berlaku kecemasan, tetapi oleh kerana murid-murid hari ini menggunakan beg sekolah yang besar dan bertroli lantaran banyaknya buku-buku kerja setiap hari, kelebaran koridor perlu fikirkan semula. Ukuran 150 cm adalah dirasakan lebih wajar dan munasabah untuk berselisih dan keselamatan.

5.1.4 Kemudahan Infrastruktur

Rekabentuk kemudahan infrastruktur seperti jalan dan longkang juga penting untuk kawalan keselamatan murid-murid. Tidak kurang juga kes-kes yang melibatkan murid terjatuh longkang samada longkang di sekeliling bangunan ataupun longkang di tepi jalan.

Longkang yang tidak bertutup seperti dalam Gambar 27 adalah mendatangkan bahaya kepada murid-murid. Adalah dicadangkan supaya kesemua longkang di dalam kawasan sekolah terutama di kawasan yang menjadi laluan murid-murid di tutup. Adalah lebih selamat sekiranya ditutup menggunakan lantaian konkrit (concrete slab).

5.1.5 Perabot

Di sekolah kerusi dan meja murid walaupun tidak dianggap berbahaya, tetapi sebenarnya boleh memberikan kesan kronik pada jangkamasa yang panjang. Kerusi dan meja yang dibina daripada kayu yang keras, rekabentuk yang tegak lurus, serta ketinggian yang tidak sesuai adalah tidak ergonomik kepada murid-murid sekolah rendah.

Fizikal badan murid-murid darjah satu hingga tiga tidak sama dengan murid-murid darjah empat hingga enam. Apatah lagi kalau dibandingkan dengan murid-murid sekolah menengah. Pembesaran tubuh badan kanak-kanak adalah cepat di antara umur 7 hingga 12 tahun. Oleh sebab itulah fizikal murid-murid darjah tiga begitu berbeza dengan rakan mereka di darjah enam.

Adalah dicadangkan supaya kerusi murid direka dan dibuat menggunakan bahan yang lebih selesa. Saiz kerusi dan meja sekolah rendah hendaklah didatangkan dalam dua saiz bagi dua kelompok pelajar. Kelompok pertama pelajar darjah satu hingga tiga manakala kelompok kedua ialah pelajar darjah empat hingga enam.

Kerusi dan meja komputer serta meja di Bilik Sains di sekolah rendah juga dicadang agar diganti kerana ketinggiannya tidak sesuai. Ukuran yang ada hanya sesuai untuk murid sekolah menengah.

Kepada Pertubuhan Arkitek Malaysia (PAM) iaitu persatuan yang mewakili Arkitek Profesional dalam negara dicadangkan supaya menyediakan satu manual yang standard bagi rekabentuk perabot dan peralatan disekolah khususnya sekolah rendah. Untuk tujuan itu suatu seminar perlu diadakan dan dihadiri oleh semua pengamal senibina berdaftar bagi tujuan menghasilkan manual standard rekabentuk yang dimaksudkan itu.

5.2 KESIMPULAN

Untuk memastikan sekolah berada dalam keadaan lebih selamat, usaha-usaha secara bersepadu perlu dilaksanakan bukan sekadar merekabentuk dan membina bangunan sekolah yang selamat. Usaha bersepadu itu bukan sahaja oleh pengetua sebagai pengurus sekolah tetapi juga seluruh warga sekolah termasuk guru, pelajar, ibu bapa, dan PIBG, pihak berkuasa Kementerian Pelajaran dan ahli komuniti termasuk pertubuhan kerajaan dan bukan kerajaan. Strategi perancangan dan pelaksanaannya juga perlu dilakukan dalam proses yang berterusan tidak kira elemen-elemen yang menggugat keselamatan berkenaan sudah wujud atau belum di sekolah.

Sekolah dan persekitaran merupakan faktor utama dalam mempengaruhi pembentukan sahsiah dan pencapaian pelajar. Faktor sekolah termasuklah guru, kemudahan pembelajaran, persekitaran pembelajaran, pembiayaan pendidikan, sistem pendidikan, cara penyampaian pendidikan, program sokongan, dan hubungan sekolah dan komuniti. Faktor persekitaran termasuk komuniti, budaya sesuatu bangsa atau kaum serta sistem sokongan yang wujud dalam masyarakat akan terus mewarnai kehidupan seseorang murid. Dengan lain perkataan, budaya belajar seseorang pelajar itu dipengaruhi oleh pelbagai faktor termasuklah faktor keselamatan, keluarga, sekolah serta persekitaran yang boleh menentukan kejayaan atau kegagalan seseorang pelajar baik dalam apa bidang pun serta dalam kehidupan sebenarnya.

RUJUKAN

Konsep dan Manual Sekolah selamat. 2002. Kuala Lumpur: Bahagian Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia
Kementerian Pendidikan Malaysia. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.6/1997.
Kementerian Pendidikan Malaysia. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.6/2000.
Kementerian Pendidikan Malaysia. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.7/2000.
Kementerian Pendidikan Malaysia. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.9/2000
Kementerian Pendidikan Malaysia. Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.4/2002.
Dewan Masyarakat. Jun 2000. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Halaman 14-16.
Hussein Mahmood (1993). “Kepemimpinan dan Keberkesanan Sekolah”. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Mohd.Ismail Othman (2004). “Undang-Undang Untuk Pengetua dan Guru Besar”. Pahang: PTS Publications & Distributions Sdn.Bhd.
Salleh Buang (1996). “Sejarah Undang-Undang Malaysia: Kes dan Material”. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Akhbar Utusan (Edisi On line). 16 November 2004. “Perkenalkan Dasar Keselamatan, Kesihatan Di Sekolah.” http://www.utusan online .com.my
Akhbar Utusan (Edisi On-Line). 7 Jun 2004. “19 Pelajar Cedera, Paip Gas Makmal Meletup.”
http://www.utusan online .com.
Akhbar Utusan (Edisi On-Line). 13 Julai 2005. “Lebih 100 Pelajar sisyaki Keracunan Makanan. ”
http://www.utusan online .com.my
Akhbar Berita Harian. 25 September.2003. “Pengetua, Pelajar Mesti Kerap Berbincang.”
Azrina Ahzan (1999). “Langkah Memperkukuhkan Keselamatan Sekolah”. Berita Minggu 11 Jun 1999.Halaman 4.

Sekolah Yang Selamat (Bhg. 4)


ANALISA KAJIAN

4.1 PENDAHULUAN

Membicara rekabentuk sekolah yang selamat sudah pasti Program Sekolah Selamat KPM menjadi bandingan dalam kajian ini. Selain bertujuan untuk menjawab persoalan mengenai aspek rekabentuk sekolah yang selamat di sekolah-sekolah rendah di seluruh Malaysia, kajian ini juga ingin mengenalpasti sekiranya terdapat perbezaan pandangan antara sekumpulan responden yang dikaji.

4.1.1 Alat Kajian

Kajian ini menggunakan borang kaji selidik yang direka sendiri oleh Penyelidik berasaskan kepada persoalan dan tujuan kajian serta telah dikaji kesesuaiannya melalui kajian awal yang dijalankan. Borang-borang kaji selidik telah dikirimkan secara pos kepada responden. Sebahagian borang juga dihantar secara serahan tangan.
Borang yang diserah secara serahan tangan kebanyakkannya pihak responden memberi maklumbalas serta merta berdasarkan soalan-soalan dalam borang tersebut.

4.1.2 Responden

Responden adalah terdiri daripada sekumpulan Arkitek Profesional, sekumpulan Pengetua atau Guru Besar sekolah, sekumpulan guru biasa dan sekumpulan murid sekolah. Mereka ini adalah dari kalangan populasi menggunakan persampelan berkelompok dengan mengambil kira zon atau kawasan atau kumpulan yang diwakili.

Menurut Ary et al .(1990) suatu sampel yang baik mestilah mempunyai dua kriteria iaitu perwakilan dan kecukupan. Perwakilan membawa pengertian bahawa sampel yang dipilih mestilah mewakili populasi kajian. Perwakilan pula membawa maksud bahawa bilangan sampel yang digunakan adalah mencukupi untuk membuat kesimpulan dan generalisasi yang meyakinkan.

Dengan mengambil kira formula penentuan saiz sampel ini, saiz sampel yang digunakan untuk kajian ini adalah terdiri daripada 31 orang Pengetua atau Guru Besar, 20 orang guru biasa, 20 orang murid dan 10 orang arkitek.

Pengetua atau Guru Besar yang terpilih adalah terdiri daripada sekolah-sekolah yang terlibat dengan projek rintis penulisan buku “Konsep dan Manual Sekolah Selamat” iaitu 16 buah sekolah rendah dan 15 buah sekolah menengah. Sekolah-sekolah yang dimaksudkan itu ialah :-

1. Sekolah Kebangsaan Kesang Tasik, Muar Johor;
2. Sekolah Kebangsan Ayer Hitam, Alor Star, Kedah;
3. Sekolah Kebangsaan Seri Indera, Kangar, Perlis;
4. Sekolah Kebangsaan Duyong, Melaka;
5. SJK (C) Chung Hwa, Teluk Kemang, Negeri Sembilan;
6.Sekolah Kebangsaan Rinching Hilir, Semenyih, Selangor;
7. Sekolah Kebangsaan TUDM II, Lumut, Perak;
8. Sekolah Kebangsaan Chini 3 & 5, Pekan, Pahang;
9. Sekolah Kebangsaan Tok Jiring, Kuala Terengganu, Terengganu;
10. SJK (T) Vivekananda, Brickfields, Kuala Lumpur;
11. Sekolah Kebangsaan Bukit Kalam, Labuan;
12. Sekolah Kebangsaan Tun Datu Haji Mustaffa, Kudat, Sabah;
13. Sekolah Kebangsaan Temenggung Datuk Muip, Miri, Sarawak;
14. Sekolah Kebangsaan Mempelam, Kuala Krai, Kelantan;
15. Sekolah Kebangsaan Long Tuma, Lawas, Sarawak;
16. Sekolah Kebangsaan Teluk Bahang, Pulau Pinang;
17. Sekolah Menengah Agama Syarifah Rodziah, Teluk Mas, Melaka;
18. Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Alwi, Kayangan, Perlis;
19. Sekolah Menengah Kebangsaan Jitra, Jitra, Kedah;
20. Sekolah Menengah Kebangsaan Kg Kastam, Butterworth;
21. Sekolah Menengah Kebangsaan Alang Iskandar, Bagan Serai, Perak;
22. Sekolah Menengah Kebangsaan (P) Air Panas, Setapak, Kuala Lumpur;
23. Sekolah Menengah Kebangsaan King George V, 70200 Seremban, Negeri Sembilan;
24. Sekolah Menengah Kebangsaan St. Anne, Peti Surat 69, Labuan;
25. Sekolah Menengah Sains Johor, Johor Bahru, Johor;
26. Sekolah Menengah Kebangsaan Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan;
27. Sekolah Menengah Kebangsaan Padang Midin, Kuala Terengganu, Terengganu;
28. Sekolah Menengah Kebangsaan Riam, Taman Tunku, Miri, Sarawak;
29Sekolah Menengah Kebangsaan Wallace Bay, Tawau, Sabah;
30 Sekolah Menengah Kebangsaan Clifford, 27200 Kuala Lipis; dan
31 Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Reko, Kajang, Selangor.

KEPUTUSAN KAJIAN

4.2.1 Analisis Data Statistik

Analisis data statistik kajian ini dibuat secara manual memandangkan tempoh masa serta bilangan responden memberi maklumbalas adalah kecil. Penggunaan perisian The Statistical Package for the Social Science (SPSS) (Norusis 1988) adalah lebih sesuai untuk menganalisis data yang berskala besar. Walaupun analisis dibuat secara manual, ketepatan pengiraan adalah menjadi keutamaan dalam kajian ini.

4.2.2 Mengenai AKKP 1994

Apabila membicarakan keselamatan dan kesihatan pekerjaan, Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (AKKP) 1994 sudah menjadi sinonim dengan tugasan dan kehidupan seharian. Sungguhpun begitu masih ada dari kalangan responden dari kalangan guru dan Pengetua tidak memiliki pengetahuan mengenai AKKP 1994. Dari segi perlaksanaan AKKP 1994 di sekolah-sekolah, cuma 51.6 peratus Pengetua bersetuju, manakala guru biasa pula sebanyak 25.0 % sahaja.

4.2.3 Mengenai Program Sekolah Selamat

Kajian mengenai program sekolah selamat hanya melibatkan Pengetua atau Guru Besar, guru biasa dan murid-murid yang berjumlah 71 responden. Apa yang sangat mengejutkan ialah 66.2 % responden bersetuju bahawa Program Sekolah Selamat sebenarnya lebih mementingkan aspek kecantikan dan keceriaan sekolah .

4.2.4 Pencegahan Kebakaran

Sebagaimana Program Sekolah Selamat, kajian mengenai pencegahan kebakaran juga mengejutkan. Berdasarkan Jadual 3 di bawah, 30 responden atau 42.2 % mengatakan bahawa alat pemadam api yang disediakan di sekolah tidak mencukupi. Manakala 34 responden atau 47.9 % memberitahu bahawa guru-guru tidak diajar menggunakan alat pemadam api dan alat pancur mula di sekolah.
Apalah gunanya peralatan melawan kebakaran disediakan tetapi tidak tahu cara menggunakannya.

4.2.5 Rekabentuk Sekolah

Kajian mengenai rekabentuk mendapati 69.0 % responden bersetuju bahawa rekabentuk bangunan mempunyai kaitan dengan keselamatan murid-murid di sekolah, manakala 91.4 % ianya berkaitan dengan rekabentuk infrastruktur. Begitu juga tentang rekabentuk perabot dan kemudahan dalam bangunan, dimana ianya juga mempunyai kaitan dengan keselamatan.

Keputusan kajian yang ditunjukkan pada Jadual 5 mendapati sebahagian besar responden berpendapat saiz dan rekabentuk tangga, tandas, kerusi dan meja tidak sesuai bagi murid-murid sekolah rendah.

4.2.6 Kemalangan

Kajian mengenai kemalangan di sekolah diperolehi daripada 51 responden yang terdiri daripada 31 orang Pengetua atau Guru Besar dari 31 buah sekolah di seluruh Malaysia bagi tahun 2007 dan 3 bulan pertama tahun 2008. Maklumbalas yang diperolehi adalah sebagaimana Jadual 6. Punca-punca kemalangan pula ditunjukkan di dalam Jadual 7 di bawah.

PERBINCANGAN KEPUTUSAN

Secara keseluruhannya, kajian ini mengesahkan bahawa rekabentuk kebanyakan sekolah yang ada di seluruh negara tidak mesra kepada murid-murid sekolah rendah samada dari segi rekabentuk atau kemudahan yang disediakan.

Ramai guru dan Pengetua tidak mengetahui tentang AKKP 1994, jauh sama sekali untuk mengamal dan mempraktiknya di sekolah. Sebab itulah kajian mendapati peralatan untuk mencegah dan melawan kebakaran disediakan secara ala kadar. Bukan setakat sahaja, guru-guru pula mengakui bahawa mereka tidak pernah diajar cara bagaimana menggunakan peralatan-peralatan tersebut.

Cuba bayangkan kebakaran berlaku di sekolah. Guru-guru yang diharapkan terkehadapan untuk mencegah api daripada merebak, tetapi guru hanya mampu menjadi penonton sahaja atau mungkin juga guru-guru lebih dahulu lari menyelamatkan diri mereka. Kejadian sebegini boleh terjadi apabila guru-guru berterusan jahil tentang AKKP 1994.

Program Sekolah Selamat mempunyai matlamat yang baik, iaitu bagi mewujudkan budaya selamat di sekolah dan persekitaran secara berterusan dengan sokongan keluarga dan komuniti setempat. Bagaimanapun, selepas 6 tahun pelaksanaan program itu, masyarakat masih digemparkan dengan insiden memalukan dan berlawanan arus dengan usaha bersungguh-sungguh banyak pihak untuk menjadikan negara pusat kecemerlangan pendidikan.
Beberapa kejadian bumbung asrama melayang ditiup angin, bangunan makmal komputer roboh dan terbaru bumbung bangunan dewan di sebuah sekolah di Dungun, Terengganu bulan lepas telah ranap menyembah bumi. Itu belum lagi dikira kes-kes keracunan makanan yang berlaku hampir setiap minggu di seluruh negara sejak awal tahun ini.

Pertandingan 3K (Keselamatan, Kebersihan dan Keceriaan) peringkat kebangsaan setiap tahun hanya melahirkan sekolah-sekolah yang berlumba-lumba mencantikkan sekolah masing-masing, sebab saban tahun sekolah yang paling cantik memenangi Anugerah 3K. Program Sekolah Selamat seolah-olah tidak bermakna apabila aspek keselamatan tidak dititikberatkan. Kalaupun diberi perhatian cuma keselamatan dari sudut security iaitu, pencerobohon, pembulian, gangsterisma padahal keselamatan dari sudut safety juga perlu diutamakan.

Menurut pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (NIOSH), Tan Sri Lee Lam Thye konsep “sekolah selamat” tidak seharus terbatas kepada masalah disiplin, jenayah, ancaman kepada pelajar, membuli dan sikap gengster semata-mata, tetapi juga perlu meliputi aspek keselamatan bangunan, peralatan dan kemudahan sekolah. Sekolah-sekolah perlu sedar tentang kewujudan dan kepentingan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 serta aplikasinya kepada institusi pendidikan bagi kepentingan aspek keselamatan dan kesihatan.

Menurut beliau walaupun keutamaan akta tersebut untuk melindungi pekerja, tetapi ia termasuk juga peruntukan mencukupi bagi melindungi “perkara-perkara lain” yang terjejas. Lee berkata selaras dengan akta itu, pihak pengurusan sekolah dan Jabatan Pelajaran yang mewakili majikan, mempunyai tanggungjawab am bagi memastikan keselamatan dan kebajikan guru dan kakitangan sokongan serta melindungi pelajar dan pelawat.

Perubahan iklim pendidikan telah mewujudkan keperluan mengenal pasti kaedah, strategi, dan model program yang mampu mempertingkatkan keselamatan dan kecemerlangan murid serta guru. Pihak sekolah, persatuan ibu bapa dan komuniti setempat seharusnya bertanggungjawab untuk sama-sama mewujudkan dan melaksanakan “Polisi Sekolah Selamat”.

Memberi perhatian kepada aspek keselamatan dalam rekabentuk bangunan dan kemudahan infrastruktur di sekolah adalah sebahagian daripada langkah “kawalan risiko” seperti yang dibincang di dalam Bahagian 3 terdahulu. Walaupun piihak sekolah menyalahkan ‘kecuaian murid’ sebagai sebab kemalangan, namun kajian mendapati kemalangan yang berlaku di sekolah sebahagiannya disebabkan rekabentuk yang tidak mesra kepada pelajar khususnya murid-murid sekolah rendah yang kita bincangkan. Selain itu saiz dan rekabentuk perabot yang tidak ergonomik akan menyebabkan ketidakselesaan kepada murid-murid.

Kajian juga menunjukkan bahawa kemalangan di bahagian tangga pada tahun 2007 mencatatkan kadar kemalangan yang paling tinggi iaitu 36.3 % berbanding bahagian-bahagian lain seperti bilik darjah, tandas, kantin dan lain-lain. Bagi tempoh 3 bulan pertama tahun ini, tangga mencatatkan kadar kemalangan sebanyak 28.6 %. Oleh kerana itu rekabentuk tangga perlu diberi perhatian khusus dalam cadangan penambahbaikan rekabentuk sekolah.

Ciri-Ciri Aqidah Yang Selamat


CIRI-CIRI AQIDAH AHLUS SUNNAH WAL JAMA'AH
Oleh
Syaikh Muhammad bin Ibrahim Al-Hamd

Aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah memiliki ciri-ciri khusus. Adapun ciri-ciri itu dapat dijelaskan sebagai berikut:-

[1] Sumber pengambilannya bersih dan sahih.
Hal ini karena aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah berdasarkan Kitab dan Sunnah serta Ijma' para
Salafush Shalih, yang jauh dari keruhnya hawa nafsu dan syubhat.

[2] Ia adalah aqidah yang berlandaskan penyerahan total kepada Allah dan Rasul-Nya.
Sebab aqidah ini adalah iman kepada sesuatu yang ghaib. Karena itu, beriman kepada yang ghaib merupakan sifat orang-orang mukmin yang paling agung, sehingga Allah memuji mereka : " Kitab (Al-Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya ; petunjuk bagi orang yang bertakwa, (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib". [Al-Baqarah : 2-3].
Hal itu karena akal tidak mampu mengetahui hal yang ghaib, juga tidak dapat berdiri sendiri dalam memahami syari'at, karena akal itu lemah dan terbatas. Sebagaimana pendengaran, penglihatan dan kekuatan manusia itu terbatas, demikian pula dengan akalnya. Maka beriman kepada yang ghaib dan menyerah sepenuhnya kepada Allah adalah sesuatu yang niscaya.

[3] Aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah adalah aqidah yang sejalan dengan
fithrah dan logika yang benar, bebas dari syahwat dan syubhat.

[4] Sanadnya bersambung kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, sahabat, tabi'in dan para imam, baik dalam ucapan, perbuatan maupun keyakinan. Ciri ini banyak diakui oleh para penentangnya. Dan memang -Alhamdulillah- tidak ada suatu prinsip pun dari aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah yang tidak memiliki dasar Al-Qur'an dan As-Sunnah atau dari Salafus Shalih. Ini tentu berbeda dengan aqidah-aqidah bid'ah lainnya.

[5] Ia adalah aqidah yang mudah dan terang, seterang matahari di siang bolong. Tidak ada yang rancu, masih samar-samar maupun yang sulit. Semua lafazh-lafazh dan maknanya jelas, bisa dipahami oleh orang alim maupun awam, anak kecil maupun dewasa. Ia adalah aqidah yang berdasar kepada Al-Qur'an dan As-Sunnah. Sedangkan dalil-dalil Al-Qur'an dan As-Sunnah laksana makanan yang bermanfaat bagi segenap manusia. Bahkan seperti air yang bermanfaat bagi bayi yang menyusu, anak-anak, orang kuat maupun lemah.

[6] Selamat dari kekacauan, kontradiksi dan kerancuan. Betapa tidak, ia adalah bersumber kepada wahyu yang tak mungkin datang kepadanya kebatilan, dari manapun datangnya. Dan kebenaran tidak mungkin kacau, rancu dan mengandung kontradiksi. Sebaliknya, sebagiannya membenarkan sebagian yang lain. Allah berfirman :

"Kalau sekiranya Al-Qur'an itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapatkan pertentangan yang banyak di dalamnya" [An-Nisaa : 82]

[7] Mungkin di dalamnya terdapat sesuatu yang mengandung perdebatan, tetapi tidak mungkin mengandung sesuatu yang mustahil. Dalam aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah ada hal-hal yang di luar jangkauan akal, atau tidak mampu dipahami. Seperti seluruh masalah ghaib, adzab dan nikmat kubur, shirath, haudh (telaga), surga dan neraka, serta kaifiyah (penggambaran) sifat-sifat Allah. Akal manusia tidak mampu memahami atau mencapai berbagai persoalan di atas, tetapi tidak menganggapnya mustahil. Sebaliknya ia menyerah, patuh dan tunduk kepadanya. Sebab semuanya datang dari wahyu, yang tidak mungkin berdasarkan hawa nafsu.

[8] Ia adalah aqidah yang universal, lengkap dan sesuai dengan setiap zaman, tempat, keadaan dan umat. Bahkan kehidupan ini tidak akan lurus kecuali dengannya.

[9] Ia adalah aqidah yang stabil, tetap dan kekal. Ia tetap teguh menghadapi berbagai benturan yang terus menerus dilancarkan musuh-musuh Islam, baik dari Yahudi, Nashrani, Majusi maupun yang lainnya. Ia adalah akidah yang kekal hingga hari kiamat. Ia akan dijaga oleh Allah sepanjang generasi. Tak akan terjadi penyimpangan, penambahan, pengurangan atau penggantian. Betapa tidak, karena Allah-lah yang menjamin penjagaan dan kekalannya. Ia tidak menyerahkan penjagaan itu kepada seorangpun dari mahluk-Nya, Alah berfirman:

"Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Qur'an dan Kamilah yang akan
menjaganya"
. [Al-Hijr : 9]

[10] Ia adalah sebab adanya pertolongan, kemenangan dan keteguhan. Hal itu karena ia adalah aqidah yang benar. Maka orang yang berpegang teguh kepadanya akan menang, berhasil dan ditolong. Hal itu sebagaimana sabda Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam :

"Akan senantiasa ada sekelompok dari umatku yang membela kebenaran, yang tidak akan membahayakan mereka orang yang merendahkan mereka sampai datangnya keputusan Allah, dan mereka dalam keadaan demikian". [Hadits Riwayat Muslim 3/1524].
Maka barangsiapa mengambil aqidah tersebut, niscaya Allah akan memuliakannya dan barangsiapa meninggalkannya, niscaya Allah akan menghinakannya. Hal itu telah diketahui oleh setiap orang yang membaca sejarah. Sehingga, ketika umat Islam Menjauhi agamanya, terjadilah apa yang terjadi, sebagaimana yang menimpa Andalusia (Spanyol) dan yang lain.

[11] Ia mengangkat derajat para pengikutnya. Barangsiapa memegang teguh aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah, semakin mendalami ilmu tentangnya, mengamalkan segala konsekwensinya, serta mendakwahkannya kepada manusia, niscaya Allah akan meninggikan derajatnya, meluaskan kemasyhuranya serta keutamaannya akan tersebar, baik sebagai pribadi maupun jama'ah. Hal itu karena akidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah adalah akidah terbaik yang sesuai dengan segenap hati dan sebaik-baik yang diketahui akal. Ia menghasilkan berbagai pengetahuan yang bermanfaat dan akhlak yang tinggi.

[12] Aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah adalah kapal keselamatan. Maka barangsiapa berpegang teguh dengannya, niscaya akan selamat. Sebaliknya barangsiapa meninggalkannya, niscaya tenggelam dan binasa.

[13] Aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah adalah aqidah kasih sayang dan persatuan. Karena, tidaklah umat Islam itu bersatu dalam kalimat yang sama di berbagai masa dan tempat kecuali karena mereka berpegang teguh dengan aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah. Sebaliknya, mereka akan berpecah belah dan saling berselisih pendapat jika menjauh darinya.

[14] Aqidah Ahlus Suannah wal Jama'ah adalah aqidah istimewa. Para pengikutnya adalah orang-orang istimewa, jalan mereka lurus dan tujuan-tujuannya jelas.

[15] Ia menjaga para pengikutnya dari bertindak tanpa petunjuk, mengacau dan sikap sia-sia. Manhaj mereka satu, prinsip mereka jelas, tetap dan tidak berubah. Karena itu para pengikutnya selamat dari mengikuti hawa nafsu, selamat dari bertindak tanpa petunjuk dalam soal wala' wal bara' (setia dan berlepas diri dari orang lain), kecintaan dan kebencian kepada orang lain. Sebaliknya, ia memberikan ukuran yang jelas, sehingga tidak akan keliru selamanya. Dengan demikian ia akan selamat dari perpecahan, bercerai berai dan kesia-siaan. Ia akan tahu kepada siapa harus membenci, dan mengetahui pula hak serta kewajibannya.

[16] Ia akan memberikan ketenangan jiwa dan pikiran kepada pengikutnya. Jiwa tidak akan gelisah, tidak akan ada kekacauan dalam pikirannya. Sebab akidah ini menghubungkan antara orang mukmin dengan Tuhannya. Ia akan rela Allah sebagai Tuhan, Pencipta, Hakim dan Pembuat Syari'at. Maka hatinya akan merasa aman dengan takdir-Nya, dadanya akan lapang atas ketentuan-ketentuan hukum-Nya, dan pikirannya akan jernih dengan mengetahui-Nya.

[17] Tujuan dan amal pengikut aqidah ini mejadi selamat. Yakni selamat dari penyimpangan dalam beribadah. Ia tidak akan menyembah selain Allah dan akan mengharapkan kepada selain-Nya.

[18] Ia akan mempengaruhi prilaku, akhlak dan mua'malah. Aqidah ini memerintahkan pengikutnya melakukan setiap kebaikan dan mencegah mereka melakukan setiap kejahatan. Ia memerintahkan keadilan dan berlaku lurus serta mencegah mereka dari kezhaliman dan penyimpangan.

[19] Ia mendorong setiap pengikutnya bersungguh-sungguh dan bersemangat dalam segala sesuatu.

[20] Ia membangkitkan jiwa mukmin agar mengagungkan Al-Qur'an dan As-Sunnah. Sebab ia mengetahui bahwa Al-Qur'an dan As-Sunnah adalah haq, petunjuk dan rahmat, karena itu mereka mengagungkan dan berpegang teguh pada keduanya.

[21] Ia menjamin kehidupan yang mulia bagi pengikutnya. Di bawah naungan aqidah ini akan terwujud keamanan dan hidup mulia. Sebab ia tegak atas dasar iman kepada Allah dan kewajiban beribadah kepada-Nya, dan tidak kepada yang lain. Dan hal itu -dengan tidak diragukan lagi- menjadi sebab keamanan, kebaikan dan kebahagiaan dunia-akhirat. Keamanan adalah sesuatu yang mengiringi iman. Maka, barangsiapa kehilangan iman, ia akan kehilangan keamanan. Allah berfirman :
"Orang-orang yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezhaliman (syirik), mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk". [Al-An'am : 82].
Jadi orang-orang yang bertakwa dan beriman adalah mereka yang memiliki kemanan yang sempurna dan petunjuk Yang sempurna pula, baik di dunia maupun di akhirat. Sebaliknya, orang-orang musyrik dan pelaku maksiat adalah orang-orang yang selalu ketakutan. Merekasenantiasa diancam dengan berbagai siksaan di setiap saat.

[22] Aqidah ini menghimpun semua kebutuhan ruh, hati dan jasmani.

[23] Mengakui akal, tetapi membatasi perannya. Ia adalah aqidah yang menghormati akal yang lurus dan tidak mengingkari perannya. Jadi, Islam justru tidak rela jika seorang muslim memadamkan cahaya akalnya, lalu hanya bertaklid buta dalam persoalan aqidah dan lainnya. Meskipun begitu, peran akal tetaplah terbatas.

[24] Mengakui perasaan manusia dan membimbingnya pada jalan yang benar. Perasaan adalah sesuatu yang alami pada diri manusia dan tak seorangpun manusia yang tidak memilikinya. Aqidah ini adalah aqidah yang dinamis, tidak kaku dan beku, ia mengaku adanya perasaan manusia serta menghormatinya, tetapi bukan berarti ia mengumbarnya. Sebaliknya ia meluruskan dan membimbingnya sehingga menjadi sarana perbaikan dan pembangunan, tidak sebagai alat perusak dan penghancur.

[25] Ia menjamin untuk memberi jalan keluar setiap persoalan, baik sosial, politik, ekonomi, pendidikan atau persoalan lainnya. Dengan aqidah ini, Allah telah menyatukan hati umat Islam yang berpecah belah, hawa nafsu yang bercerai berai, mencukupkan setelah kemiskinan, mengajari ilmu setelah kebodohan, memberi penglihatan setelah buta, memberi makan dari kelaparan dan memberi mereka keamanan dari ketakutan.

[Tasharrufan (TERJEMAHAN) dari Mukhtasar Aqidah Ahlis Sunnah wal Jama'ah,
Syaikh Muhammad bin Ibrahim Al-Hamd, Buletin AN NUR Thn. IV/No. 139/Jum'at I/R.Awal 1419H]
sumber
http://www.almanhaj.or.id

Sekolah Yang Selamat (Bhg. 3)

KESELAMATAN BANGUNAN

DEFINISI

Sebelum membicarakan tentang ‘Keselamatan Bangunan’ kita mesti memahami definisi-definisi penting yang berkaitan dengan keselamatan.

Kemalangan (accident)
Kemalangan ialah kejadian yang berlaku tanpa dijangka atau tidak dirancang, dimana kejadian itu boleh menyebabkan kecederaan fizikal atau mental kepada manusia, kerosakan harta benda serta kemusnahan alam sekitar.

Kemalangan Hampir (near miss)
Kemalangan hampir ialah kejadian yang berlaku tetapi tidak menyebabkan kecederaan atau kerosakan atau kemusnahan samada kepada manusia ataupun hartabenda.

Hazad (hazard)
Hazad ialah sesuatu yang berbahaya yang boleh menyebabkan kemalangan. Ia termasuklah :-

i) Kelakuan yang tidak selamat (unsafe action).
ii) Keadaan yang tidak selamat (unsafe condition).
iii)Kombinasi kelakuan dan keadaan yang tidak selamat itu.

Risiko (risk)
Risiko ialah sesuatu yang kebarangkalian atau kemungkinan yang kerananya berlaku kejadian berbahaya.

PENGURUSAN RISIKO

Pengurusan risiko ialah suatu amalan pengurusan baik terhadap proses interaktif yang mengandungi beberapa langkah-langkah yang perlu dibuat secara berterusan bagi meningkat tahap keselamatan.

Pengurusan risiko ini lebih merujuk kepada keberkesanan cara dan keputusan yang diambil seperti mengenalpasti hazad, menganalisa hazad, langkah-langkah kawalan, pemantauan dan komunikasi terhadap aktiviti-aktiviti yang berisiko. Ini adalah bertujuan bagi mengurangkan kadar kehilangan atau kerugian terhadap sesuatu organisasi.

Mengapa Pengurusan Risiko Adalah Mustahak
Bagi apa jua jenis pekerjaan atau perniagaan, matlamat bagi meningkatkan moral organisasi adalah sama penting dengan keuntungan syarikat. Justeru itu pematuhan undang-undang dan peraturan bagi menyedia dan mengekalkan persekitaran yang sihat dan selamat di tempat kerja adalah mustahak.
Bagi mengurus keselamatan dan kesihatan secara berkesan, mana-mana organisasi wajar peka terhadap perkara-perkara berikut :-

1. Sesuatu yang berpotensi berbahaya di tempat kerja hendaklah dikenalpasti sebelum sebarang kemalangan berlaku.
2. Sesuatu yang berpotensi berbahaya hendaklah dibuat penilaian atau kajian kemungkinan risiko terjadi.
3. Mengenalpasti langkah-langkah kawalan dan pencegahan yang bersesuaian dengan risiko tersebut
4. Langkah-langkah kawalan dan pencegahan itu dilaksana secara berterusan dan dipantau bagi memastikan keberkesanannya.

Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 (AKKP) di bawah Seksyen 15(2) telah menetapkan tanggungjawab majikan iaitu :-

1. Mengadakan dan menyenggara setakat yang praktik tempat kerja dan sistem kerja yang selamat;
2. Menyediakan kaedah atau cara yang boleh menjamin keselamatan dan kesihatan semasa pengendalian, penggunaan, simpanan dan pengangkutan bahan;
3. Memberi maklumat, arahan, latihan dan penyeliaan;
4. Mengada dan menyenggara laluan masuk dan keluar dari tempat kerja adalah selamat; dan
5. Mengada persekitaran kerja yang selamat dengan menyediakan kemudahan bagi kebajikan pekerjanya.

Jelas sekali bahawa Seksyen 15(2) ini menuntut suatu pengurusan risiko yang terbaik dari para majikan di Malaysia.

KAWALAN RISIKO

Di bawah Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 (AKKP) majikan bertanggungjawab mengambil langkah-langkah bagi menghapus risiko atau sekiranya tidak praktikal untuk dihapuskan maka hendaklah membuat kawalan dengan mengurangkan risiko itu seberapa praktik, yang bermaksud :-

1. mengetahui tahap bahaya hazad atau risiko itu;
2. mempunyai pengetahuan mengenai hazad atau risiko dan pengetahuan mengenai cara menghapus atau mengalih hazad atau risiko tersebut;
3. kesediaan dan kesesuaian cara atau teknologi yang digunakan bagi menghapus atau mengalih hazad atau risiko itu; dan
4. mengetahui kos yang diperlukan bagi menghapus atau mengalih hazad atau risiko itu.

REKABENTUK
Sebagai seorang Pengurus Projek di sebuah firma arkitek bumiputera yang terkemuka, Seksyen 15(2) AKKP merupakan satu tanggungjawab besar. Lebih-lebih lagi apabila membicara “MEREKABENTUK BANGUNAN SEKOLAH YANG SELAMAT BAGI MURID –MURID SEKOLAH RENDAH”

Bagi projek sekolah milik kerajaan, klien ialah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang merupakan majikan kepada guru-guru seramai 346,673 di seluruh negara dan kakitangan-kakitangan lain di sekolah yang sudah siap dibina dan beroperasi. Seluruh kawasan sekolah adalah tempat berkerja.

Adalah tanggungjawab majikan iaitu KPM mematuhi peruntukan Seksyen 4 AKKP yang menjadi objektif penggubalan akta tersebut.

Seksyen 4 AKKP menyatakan objektif Akta ialah :-

a) Melindungi keselamatan, kesihatan dan kebajikan pekerja di tempat kerja.
b) Melindungi 'orang lain' yang berada di tempat kerja.
c) Menggalakkan suasana kerja yang selamat dan sihat yang bersesuaian dengan psikologi dan fisiologi manusia.
d) Menjadikan keselamatan dan kesihatan sebagai satu budaya kerja yang praktis dan standard yang boleh digunapakai di dalam sistem pengurusan dan operasi sesuatu organisasi.
Perkara (b) di atas secara jelas menyatakan objektif Akta ialah melindungi orang lain yang bukan pekerja yang berada di tempat kerja, dimana murid-murid merupakan ‘orang lain’ dalam konteks sebuah sekolah sebagai tempat kerja. Seksyen 4 ini sangat berkait rapat dengan Seksyen 15 memperincikan tanggungjawab majikan terhadap pekerja-pekerjanya.
Maka menjadi tanggungjawab para Arkitek Profesional bagi memastikan peruntukan Seksyen 4 dan Seksyen 15(2) terlaksana dengan cara merekabentuk bangunan sekolah yang selamat, agar selamat diguna oleh murid-murid, para guru dan seluruh warga sekolah.

PENTINGNYA KESELAMATAN

Menurut Abdullah Al-Hadi dan lain-lain (2001). Kekurangan prasarana, kemudahan pembelajaran, suasana pembelajaran yang tidak selesa, selamat, dan kondusif terutama merupakan antara faktor yang mempengaruhi pelajar berpencapaian rendah.
Terdapat bangunan sekolah yang usang, atap bocor, dinding rosak, kerusi meja yang tidak bersesuaian dengan murid yang mempunyai saiz badan yang lebih besar, dan tiada kemudahan asas atau kemudahan asas yang kurang memuaskan seperti gangguan bekalan air dan elektrik. Tandas yang tidak sempurna dan selalu rosak menjadikan sekolah tidak selamat dan mendatangkan stress kepada murid-murid.

Perkara-perkara yang menyebabkan stres boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan murid. Apabila seseorang murid menghadapi stres, mereka boleh terjejas dari segi emosi, kelakuan dan akademik.

Merekabentuk bangunan sekolah yang selamat pemilihan lokasi adalah penting. Lokasi sekolah yang kurang sesuai seperti persekitaran yang bising di tengah bandar dan sekolah yang terlalu jauh sehingga pelajar menghabiskan banyak masa dalam perjalanan mempengaruhi pembelajaran dan emosi pelajar.

Baru-baru ini Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Wee Ka Siong dipetik sebagai berkata “Tahap keselamatan bangunan di sekolah perlu diberi penekanan bagi memastikan keselamatan murid-murid terjamin”. Beliau berkata, pemantauan dan penilaian berhubung tahap keselamatan bangunan di sekolah perlu dilakukan secara berkala bagi tujuan tersebut. “Masalah bangunan sekolah yang sudah lama seperti Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chung Hwa 1 menyebabkan sekolah itu mengalami masalah kekurangan murid kerana ibu bapa tidak mahu menghantar anak-anak ke sekolah itu kerana bimbangkan keselamatan mereka”.
“Kementerian tidak mahu masalah membabitkan bangunan sekolah mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran seperti insiden serangan ulat bulu di Sekolah Kebangsaan Bandar, Kota Tinggi, Johor 22 April lalu, sehingga sekolah tersebut terpaksa ditutup selama dua hari,” katanya ketika ditemui pemberita di SJKC Pei Yang di Muar.

Sekolah Yang Selamat (Bhg. 1)

MEREKABENTUK SEKOLAH YANG SELAMAT
BAGI MURID-MURID SEKOLAH RENDAH
oleh : Wan Rashid Mohammad
(Artikel ini adalah sedutan daripada sebahagian tulisan kertas kerja/kajian penulis )
PENGENALAN KEPADA KAJIAN

1.1 PENDAHULUAN

Mutakhir ini media massa kita sering membuat liputan tentang keselamatan sekolah yang agak longgar. Aspek fizikal, sosial, emosi dan teknikal digambarkan seolah-olah kurang selamat dan kurang menyakinkan orang ramai. Namun realitinya bukanlah semua sekolah berkeadaan begitu kerana masih banyak lagi sekolah di negara ini berkeadaan selamat dan berfungsi secara efektif.

Walau bagaimanapun kita memangnya sedar tentang wujudnya sebilangan sekolah yang mengabaikan tentang keselamatan. Kita juga menyedari faktor-faktor yang negatif yang terdapat di luar persekitaran sekolah yang mampu mempengaruhi watak dan perilaku yang kurang sihat seseorang murid sehingga mencorakkan suasana sekolah yang tidak selamat.
Perubahan dalam iklim pendidikan dewasa ini telah mewujudkan keperluan mengenal pasti kaedah, strategi dan model program yang mampu mempertingkatkan keselamatan dan kejayaan murid serta guru.

Program Sekolah Selamat

Kementerian Pendidikan Malaysia (sekarang dinamakan Kementerian Pelajaran Malaysia – KPM) telah melancarkan Program Sekolah Selamat untuk dilaksanakan oleh semua sekolah di seluruh negara bagi membendung masalah disiplin para pelajar. Tujuan utama pelaksanaan program ini ialah untuk mewujudkan persekitaran sekolah agar warga sesebuah sekolah itu merasa selamat untuk menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta menjalankan kegiatan kokurikulum tanpa gangguan dari mana-mana pihak sama ada dari luar mahu pun dari dalam. Aspirasi Sekolah Selamat menjadikan sekolah sebagai tempat di mana perbezaan budaya dan nilai setiap individu atau kumpulan dihargai oleh semua pihak, disamping amalan menjaga keselamatan dijadikan budaya dalam kehidupan seharian warga sekolah. Warga sekolah di Malaysia bermaksud guru, pelajar, kakitangan sokongan, pentadbir sekolah, kaunselor dan sebagainya. Setiap warga sekolah mestilah mempunyai kesedaran tentang keselamatan dan diterjemahkan melalui sikap dan tingkahlaku sensitif, prihatin dan tanggungjawab profesional untuk menjamin suasana pembelajaran dapat berjalan dengan baik.

Keputusan KPM melancarkan Program Sekolah Selamat pada tahun 2002 sebenarnya bertunjangkan satu matlamat jitu iaitu mewujudkan budaya selamat di sekolah dan persekitaran secara berterusan dengan sokongan keluarga dan komuniti setempat. Objektif umumnya ialah untuk meningkatkan kefahaman dan penghayatan bahawa keselamatan hendaklah dijadikan agenda utama dalam semua aspek pendidikan di sekolah. Jelas inisiatif baru itu bukan sekadar program ‘tangkap muat’ semata-mata.

Bahagian Sekolah KPM menyediakan buku ‘Konsep dan Manual Sekolah Selamat’ sebagai panduan pelaksanaan menjadikan sekolah, komuniti dan keluarga selamat untuk kanak-kanak. Buku itu turut memuatkan aspek manual untuk pelajar menangani isu keselamatan dalam bidang aktiviti pelajar, bencana alam, fizikal dan bangunan sekolah, sosial, serta persekitaran dan lokasi sekolah.

Akhbar Utusan (Edisi On line) 16 November 2004 melaporkan Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan (Jabatan Sekolah), Datuk Kusaini Hasbullah, dalam satu pertemuan, menjelaskan sebenarnya konsep sekolah selamat sudah pun ada dalam sistem pendidikan formal selama ini. “Memanglah menjadi hasrat guru, ibu bapa dan pelajar supaya semua yang dilakukan tercapai dalam keadaan selamat. Sekiranya berjaya pun, berjaya dengan selamat. Itu adalah hasrat serta cita-cita kementerian juga. “Jadi konsep sekolah selamat ini daripada begitu umum, dibina dan dikembangkan menjadi satu konsep khusus yang dilaksanakan di sekolah seluruh negara. Malah, didapati kira-kira 84 peratus daripada keseluruhan 10,000 sekolah rendah dan menengah kini menjalankan konsep ini secara aktif,” katanya.

Masalah Keselamatan Di Sekolah Rendah :-

1.Rekabentuk kebanyakan sekolah rendah (sekolah kebangsaan dan sekolah rendah jenis kebangsaan) yang ada tidak mesra kepada pengguna yang terdiri daripada anak-anak kecil terutama dari aspek keselamatan dan kesihatan.

2.Faktor dan aspek ergonomik tidak diberi perhatian utama dalam penyediaan peralatan, kemudahan dan perabot sekolah.

3. ‘Program Sekolah Selamat’ bermotokan 3K (Keselamatan, Keceriaan dan Keindahan) yang di buat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) lebih memberi fokus kepada keselamatan sekolah dari aspek pencerobohon, pembulian dan gangsterisma iaitu keselamatan dari sudut security bukannya safety.

4. Tiada rekabentuk standard yang digunapakai bagi kemudahan di dalam bangunan dan di kawasan sekolah khususnya sekolah rendah.